torsdag den 6. maj 2010

Forretningsverdenen 2.0


Hvorfor skal gode og stabile virksomheder afsætte ressourcer til at skrive 140 tegn på et socialt medie? Det spørgsmål er der nok en del, der vil kræve svar på.

Jeg tror, at spørgsmålet skulle omformuleres til: Hvorfor skal gode og stabile virksomheder IKKE afsætte ressourcer til at skrive 140 tegn på et socialt medie!?

Grundidéen i Twitter, var at skabe et forum - en platform- hvor man kunne interagere på tværs af mennesker, sprog og lande, på en måde som ikke var beslægtet med hverken Facebook eller MySpace. Forskellen er at man ikke er venner som på Facebook -man følger hinanden. Det er envejskommunikation i sin fineste form. Men det er det kun, indtil man vælger at reagere på det skrevne ord og starter en dialog!

Der er ingen faste rammer for hvordan man skal ”kvidre” på nettet, men man bør gøre sig en grundlæggende overvejelse om hvorvidt man har noget at fortælle – og om det er relevant for andre. (læs: forbrugerne).

Hvem skal så tweete? Er det kommunikationschefen, direktøren eller manden ved samlebåndet? Spørger du mig, så skal alle der vil tweete også have lov! –Med det forbehold, at virksomheden som udgangspunkt har gjort sig tanker om eventuelle retningslinjer på de sociale medier! Gør os alle den tjeneste, at vær åben og ærlig når man går i gang med at tweete. Prøv ikke at fordreje sandheden. –Det vil blive opdaget!

Får man sorte eller røde tal på bundlinjen af at tweete? Det kan jeg ikke definitivt svare på, men hvis man som virksomhed er åben, både overfor dialog og kritik, styrker det dit brand når alt kommer til alt. Det vil jeg gerne uddybe ved at forklare og referere til bogen: ”What Would Google Do” af Jeff Jarvis som er tidligere ansat ved google:

Jarvis’ first rule: ”Give the people control and we will use it. Don’t, and you will lose us.”

Jeg er overbevist om at Jarvis har ret i sit synspunkt, om at en virksomhed ikke alene skal styre sine kunder, kunderne skal også styre virksomheden. Det er jo trods alt dem, der når dagen er omme, vælger at købe deres produkt eller ej.

Internettets frembringelse af tværkommunikation over hele verden, har ændret måden man som virksomhed skal agere sig på i den nye verden. Forretningsverdenen v. 2.0! Denne nye fagre verden skal samtidig vise at der er mennesker bag virksomheden – dette giver også ens følgere en samhørighed med dig, enten som enkeltperson eller som virksomhed. Vis hvem du er!

Men hvordan skal man så bruge Twitter og de muligheder som Twitter frembringer, i sin forretning? Et eksempel er viral marketing: Visitdenmark ønskede at få skabt en interesse for Danmark, under de sydligere himmelstrøg; Frankrig og Spanien. De udloddede flybilletter til Danmark hvis man var aktiv deltagende, hurtig og dygtig til at svare på spørgsmål om Danmark. Visitdenmark vidste ikke hvem af de 500 followers der ville vinde flybilletterne, men de var heldige og det viste sig at være en ivrig rejseblogger der løb af sted med den ene. Derefter opnåede Visitdenmark god omtale, da hans blog www.elpachinko.com har 40.000 faste læsere!

Personligt følger jeg Lance Armstrong på Twitter. ”Lancearmstrong” tweeter flere gange dagligt, hvilket jeg personligt føler er for meget. Lance bruger Twitter som online eksponeringskanal for sig selv, sit cykelhold og hans velgørenhedsorganisation Livestrong. Hans ivrige brug af referencer og tags af personer i sine tweets er for mig en forkert måde at agere på, da det bliver for kommercielt. Men ok, han har trods alt påvirket mig selv, til at få hans Livestrong armbånd som fast avatar på min egen twitterprofil. :-)

Ovenstående var eksempler på måder, som Twitter kan bruges på og der er tusindvis af andre måder som er lige så gode og dårlige. :-)

For at opsummere kort, så er Web 2.0 kommet for at blive og jo før man som virksomhed begynder at inkludere de nye tiltag, ideer OG forretningsveje – jo bedre! Man kan se Twitter som en nem distributions og salgskanal, men da man af egen fri vilje har valgt at følge et brand og virksomhed, ønsker man ikke at have en reklame smidt i hovedet! Man gør det af lyst og nysgerrighed for at se hvad virksomheden foretager sig og hvis man som forbruger har lyst til at interagere med virksomheden, så skal virksomheden lytte til kunderne, da de som regel har gode intentioner og giver den bedste feedback. Som en sidste punchline, så skal virksomheder heller ikke være blege for at retweete andres gode idéer, tweets, links osv., det viser bare åbenhed!

Her er endvidere et link til ”hvordan” man tweeter: http://www.chrisbrogan.com/50-ideas-on-using-Twitter-for-business/.

1 kommentar:

  1. Rigtig interessant læsning Laus! Skal netop selv til at skrive opgave om Twitter, i faget Aktuel Mediebrug på Bacheloruddannelsen ved medievidenskab. Tror sagtens at der kan snige sig en henvisning til lausrisby.blogspot.com.

    Keep up the good work!

    SvarSlet